Samboavtal

Häromdagen samlade jag och sambon ett ton vuxenpoäng. Vi skrev samboavtal och testamente. Lagen är inte lite skev när det gäller vem som ärver vad och när, om man inte är lagligt gift. Utan samboavtal är det nämligen så här: Om vi separerar får jag 50% av huset, trots att min sambo står som ensam ägare och har betalt det med pengar han hade med sig in i vårt förhållande, eftersom huset införskaffats efter vi blev sambos för att vi som familj skall bo i det.

Skulle min sambo däremot dö så får jag ingenting. Barnen får såklart huset och allt annat, men jag är inte ens självklar förvaltare och hade vi inte haft barn så hade huset gått till sambons släkt.

Det går ju att upprätta testamente för att skydda sig vid sådana här eventualiteter. Det går dock bara att testamentera 50% av egendomen till en sambo, men om vi var gifta skulle jag automatiskt få allt.

Utan samboavtal och testamente är det alltså tydligen såhär; om kärleken tar slut får jag hälften, men om kärleken blommar och min kära sambo skulle avlida så får jag ingenting. Om vi däremot följer en gammal religiös tradition och gifter oss, så får jag allt.

Ibland märks det extra tydligt att lagen är baserad på religion.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0